Förbättra marknadsföringen med rätt teknik
Dagens teknik skapar stora möjligheter att förbättra och effektivisera marknadsföringen. Att vara selektiv i valen av metoder är en förutsättning för att inte underminera varumärkets innebörd. Dagens digitala teknik gör att det aldrig varit enklare att rikta in marknadsföringen på en specifik målgrupp.
Effektivisera digital kommunikation
Genom att använda digital marknadsföring med rule.se kan du effektivisera försäljningen på ett enkelt sätt. Med deras smarta sätt att kommunicera digitalt är det möjligt att nå ut med e-postmarknadsföring till mottagarna som verkligen är intresserade av budskapet. Exempelvis erbjuder Rule en digital tjänst som ger prenumeranterna valet att bestämma vilken typ av e-post de är intresserade av. På så sätt behöver ditt företag inte lägga kraft och energi på att försöka nå ut till personer utanför er målgrupp.
Marknadsföring i sociala medier
Idag är det vanligt att företag använder sociala medier i sin marknadsföringsstrategi. Det kan antingen ske genom egna reklaminlägg eller genom samarbeten med influencers som passar målgruppen. Priserna för att göra reklam på detta sätt varierar beroende på hur stor följarskara influencern har. Fundera på vilken social plattform som fungerar bäst för de produkter eller tjänster som ska marknadsföras. Ett tips brukar vara att LinkedIn passar bäst för B2B medan till exempel Instagram och Facebook fungerar bra för B2C.
Ha koll på samarbeten
Tänk på att undersöka kontot noggrant innan samarbetet påbörjas. Om influencern uttrycker åsikter som ert företag inte vill förknippas med kan ett samarbete göra mer skada än nytta. Undvik till exempel konton på sociala medier som sympatiserar med olika typer av konspirationsteorier eller liknande.
Bygg varumärke med rätt innehåll
Att bygga ett starkt varumärke kräver ihärdighet och fingertoppskänsla. Fundera på vilka som är målgruppen för företaget och försök sedan att bygga varumärket så att det passar den. Om målgruppen hör till tonåringar eller yngre vuxna gäller det att ha ett tilltal som passar dem. Detsamma gäller förstås om målgruppen är seniorer. Ett varumärke kan också byggas för att passa personer med gemensamma intressen. I sådant fall är det viktigt att knyta varumärket till just detta. Ett företag som säljer möbler och inredningsdetaljer bör förstås fokusera på att varumärket tydligt handlar om inredning.